In rush hour at the main metro station (T-Centralen) in Stockholm, 5 dancers carried eggs and thin leaves of porcelain on large plates. A different choreography emerged on the platform and in the trains, between dancers and passangers. It performed an awareness of relations between the hard materials – concrete, stone, iron – the stressful rhythm of people walking and waiting, and the brittle body of eggs and human beings. (Monica Sand)
Idea and performer: Anna E Weiser
Dancers: Hanna Bylund, Maria Värendh, Lotta Lundgren, Åsa Rudehill
Ceramics: Henny Linn Kjellberg
Film: Monica Sand
Den 25 november 2010 medverkade jag med en mängd sköra porslinsflarn till ett undersökande konstprojekt av Anna E Weiser, masterstudent vid Kungliga Musikhögskolans program Komposition-Intermedia. Fragile Skin var en del av projektet Mind the Gap, ett T-bane experiment iscensatt av konstnären och forskaren Monica Sand.
Om tunn hud/skal/yta i tät miljö
Annas utgångspunkt är vår sensibilitet sett ur ett rums- och resonansperspektiv och fokus är det i rummet vi inte hör men känner.
Vid 17-tiden är det rusningstrafik i Stockholms T-bana. Tempot är högt, det är trångt och ljudnivån nästan smärtsam. Om någon kommer bärandes på ett stort flak ägg, tunna porslinsflarn eller en skör avgjutning av någons bröstkorg. Kan vi aktas eller akta då? Hur nära eller långt bort ligger vår förmåga att ställa om från snabbt till långsamt, hårt till mjukt, pågående till stillastående? Är vi sensibla?
5 personer bar sköra ting och lika många personer observerade/dokumenterade. De klev på T-banan från Centralen klockan 17.00 torsdagen den 25 nov mot Fruängen/Norsborg, klev sedan av vid Slussen, i ett sicksack-mönster , på igen, av vid Hornstull, på igen, av vid Liljeholmen, på igen och tillbaka.
Som att sy med skör tråd fram och tillbaka genom tät väv.
De som medverkar specifikt i detta projekt är bl.a. dansarna Hanna Bylund, Maria Värendh och Åsa Rudehill. Avgjutning, Malin Sjöstrand.
Jag vill säga tack till Anna E. Weiser som bjöd in mig till projektet och till Anna och Anna och Hedvig som assisterade mig med porslinsflarnstillverkningen.