Att slå rot

Here are images from my last solo exhibition, Att slå rot, at Keramiskt Center in Höganäs, in the exhibition hall, February 20 – May 29 2016

For more info please visit http://keramiskt.ops.se/

Henny_vernissagekort_fram

 

Henny_vernissagekort_bak

 

Det övergripande temat för utställningen Att slå rot är det mänskliga sökandet efter en trygg tillvaro och vikten av hågkommelse; länken mellan historia och samtid. I utställningshallen visas fyra installationer som alla på olika vis knyter an till den konfliktsituation som råder i världen idag och samtidigt återspeglar människans villkor genom historien.

Verket Archive består av en serie “travar” av porslinsark som sträcker sig från golv till tak och ger en känsla av att vistas i ett slags arkiv där arken representerar minnesdokumentation från en gången tid men samtidigt kan symbolisera byråkrati och långsamheten i politiska beslut.

Installationen Stillbild utgörs av en ruin av tegel och tegelskärvor, med huvuddelen av verket placerat på golvet men även med hängande rörliga delar som fångar ett ögonblick, en rörelse i tiden. Som en stillbild av en explosion. Verket beskriver begreppen hem, flykt, tid och av vårt fundamentala behov av skydd.

I verket Du står här öppnar sig en labyrint, en betraktelse över svårigheten i att få överblick och att finna vägen genom tillvaron. I Gräns/trakt beskrivs en fysisk gräns: en härva av taggtråd, varsamt utformad av tunna tvinnade järntrådar och porslinstaggar, berättar om övervakning och skydd men samtidigt om utestängning. Allt beror på vilken sida betraktaren befinner sig på.
Utställnings titel, Att slå rot, är hämtad dels från filosofen Simone Weils bok med samma titel, som beskriver den europeiska människans öde, och hur hon skall finna en väg till rotfäste i tillvaron, dels ur TS Eliots dikt Det öde landet från 1922. Båda dessa verk är skrivna under mellankrigstid/andra världskriget och beskriver på ett kusligt igenkännbart sätt människans villkor i en brinnande värld och maktens mekanismer.

Ur The Waste Land i översätting av Karin Boye:

Vad kan slå rot, och vilka grenar växer
ur grus och bråte? Du människobarn,
vad vill du svara eller gissa-allt du känner
är bilder, splittrade under solens tyngd,
där döda träd ej skänker någon skugga, syrsan ingen lättnad
och torra stenen inget sorl av vatten. Blott här,
här finns det skugga under den röda klippan,
(kom hit i skuggan av den röda klippan),
så skall jag visa dig något annat
än skuggan, som kliver bakom dig om morgonen,
och skuggar. som växer för att möta dig om kvällen;
jag skall visa dig ångest i en handfull stoft.

Utställningen sponsras med material från Vittinge Tegelbruk, Uppsala.

 

_DSC0040

“Archive”, porcelain, wire. Photo: Titti G. Persson

 

"Archive", porcelain, wire. Photo: Titti G. Persson

“Archive”, porcelain, wire. Photo: Titti G. Persson

 

"Stillbild", earthenware, brick, roof tiles.

“Stillbild”, earthenware, brick, roof tiles

 

Detail from "Stillbild". Photo: Titti G. Persson

Detail from “Stillbild”. Photo: Titti G. Persson

 

Detail from "Stillbild". Photo: Titti G. Persson

Detail from “Stillbild”. Photo: Titti G. Persson

 

"Du står här II", black stoneware.

“Du står här II”, black stoneware

 

"Gräns / trakt", porcelain, iron wire. Photo: Titti G. Persson.

Detail from “Gräns / trakt”, porcelain, iron wire. Photo: Titti G. Persson

 

 

Det övergripande temat för utställningen Att slå rot är det mänskliga sökandet efter en trygg tillvaro och vikten av hågkommelse; länken mellan historia och samtid. I utställningshallen visas fyra installationer som alla på olika vis knyter an till den konfliktsituation som råder i världen idag och samtidigt återspeglar människans villkor genom historien.

Verket Archive består av en serie “travar” av porslinsark som sträcker sig från golv till tak och ger en känsla av att vistas i ett slags arkiv där arken representerar minnesdokumentation från en gången tid men samtidigt kan symbolisera byråkrati och långsamheten i politiska beslut.

Installationen Stillbild utgörs av en ruin av tegel och tegelskärvor, med huvuddelen av verket placerat på golvet men även med hängande rörliga delar som fångar ett ögonblick, en rörelse i tiden. Som en stillbild av en explosion. Verket beskriver begreppen hem, flykt, tid och av vårt fundamentala behov av skydd.

I verket Du står här öppnar sig en labyrint, en betraktelse över svårigheten i att få överblick och att finna vägen genom tillvaron. I Gräns/trakt beskrivs en fysisk gräns: en härva av taggtråd, varsamt utformad av tunna tvinnade järntrådar och porslinstaggar, berättar om övervakning och skydd men samtidigt om utestängning. Allt beror på vilken sida betraktaren befinner sig på.
Utställnings titel, Att slå rot, är hämtad dels från filosofen Simone Weils bok med samma titel, som beskriver den europeiska människans öde, och hur hon skall finna en väg till rotfäste i tillvaron, dels ur TS Eliots dikt Det öde landet från 1922. Båda dessa verk är skrivna under mellankrigstid/andra världskriget och beskriver på ett kusligt igenkännbart sätt människans villkor i en brinnande värld och maktens mekanismer.

Ur The Waste Land i översätting av Karin Boye:

Vad kan slå rot, och vilka grenar växer
ur grus och bråte? Du människobarn,
vad vill du svara eller gissa-allt du känner
är bilder, splittrade under solens tyngd,
där döda träd ej skänker någon skugga, syrsan ingen lättnad
och torra stenen inget sorl av vatten. Blott här,
här finns det skugga under den röda klippan,
(kom hit i skuggan av den röda klippan),
så skall jag visa dig något annat
än skuggan, som kliver bakom dig om morgonen,
och skuggar. som växer för att möta dig om kvällen;
jag skall visa dig ångest i en handfull stoft.

Utställningen sponsras med material från Vittinge Tegelbruk, Uppsala.